Jak zostać zaangażowanym liderem wykorzystującym media społecznościowe
Czy liderzy powinni być aktywni w mediach społecznościowych? A jeśli tak, to w jaki sposób mogą być zaangażowani i społeczni na platformach cyfrowych? Rozmawialiśmy z Charlene Li, założycielką Altimeter Group i autorką książki "The Engaged Leader", aby dowiedzieć się, co ma do powiedzenia.
Możesz posłuchać wywiadu w podcaście na iTunes, Soundcloud lub czytać dalej, aby zapoznać się z podsumowaniem naszej rozmowy. Pytania moje, odpowiedzi Charlene.
O Altimeter Group i roli Charlene:
Altimeter Group to firma analityczna, którą założyłam w 2008 roku, po tym jak przez wiele lat, prawie dekadę, pracowałam w Forresterze. Prowadzimy badania nad największymi trendami, które mają wpływ na organizacje. Czyli wszystko, począwszy od społeczeństwa, poprzez technologie cyfrowe, Internet Rzeczy, treści, analitykę, big data, wielkie problemy, które wymagają holistycznych sposobów myślenia o nich, ponieważ tego typu zakłócenia nie są ograniczone do jednej branży czy nawet funkcji wewnątrz organizacji.
Niedawno zostaliśmy przejęci przez firmę Prophet, zajmującą się strategią marki i doradztwem, która ma siedzibę w San Francisco, ale posiada biura na całym świecie. Tak więc teraz mamy możliwość wykorzystania naszych badań w praktyce, co jest fantastycznym sposobem, ponownie, na zasilenie naszych badań.
Dlaczego liderzy muszą opanować nowy sposób budowania relacji:
Networking stał się cyfrowy: Cóż, myślę, że biznes zmienił się w pewien sposób, w szczególności zmieniły się sposoby nawiązywania relacji. A ponieważ biznes jest globalny, większe organizacje często pracują zdalnie. Bycie liderem nie polega już na chodzeniu dookoła, patrzeniu ludziom w oczy, ściskaniu im dłoni i mówieniu "Czy wszystko gra?" w sposób bezpośredni. Przywództwo musi więc ewoluować w sposób, który będzie odpowiadał erze cyfrowej.
Standardy przywództwa, które inspirują ludzi do bycia prowadzonymi przez liderów, pozostają wciąż takie same, ale sposób, w jaki rozwijamy, pielęgnujemy i pogłębiamy te relacje, zmienił się ze względu na te cyfrowe narzędzia. I myślę, że wiele praktyk dotyczących przywództwa nie wzięło tego pod uwagę.
Jak media społecznościowe mogą pomóc we wzmacnianiu kultury organizacyjnej firmy:
Pozwalają pracownikom pokazać swoją osobowość: Myślę, że bardziej niż cokolwiek innego, pozwalają one na ujawnienie różnic. Pozwala nam wnieść do organizacji całą naszą osobowość. W kręgach zajmujących się różnorodnością często słyszy się powiedzenie, że jest to pytanie o to, ile sprawdzasz przy drzwiach? To nawet nie jest pytanie o to, co sprawdzasz przy drzwiach. Każdy sprawdza w drzwiach cząstkę siebie.
Zachęca do otwartości: Myślę, że teraz, kiedy miejsca pracy są bardziej społeczne i ludzkie, mamy szansę wnieść do pracy więcej z naszego pełnego ja. A to oznacza, że mogę pokazać moje poczucie humoru, moje poglądy polityczne, moje poglądy religijne. Wszystkie te różne elementy, które mnie tworzą i wnoszą perspektywę do mojej pracy, oraz wkład, jaki mogę wnieść, są doceniane.
Korzyści z różnorodności dla organizacji:
Zrozumienie różnych rynków: Myślę, że różnorodność w każdym duchu, formacie, wieku, płci, pochodzeniu etnicznym, pochodzeniu społeczno-ekonomicznym pomaga zrozumieć różne typy myślenia. A rzeczywistość jest taka, że obsługujemy bardzo zróżnicowany zestaw klientów. Mamy tendencję do sprzedawania nie tylko ludziom, którzy są podobni do nas samych, zarówno w B2C jak i B2B. Tak więc posiadanie zróżnicowanych ludzi, po pierwsze, pomaga myśleć o ludziach innych niż my, dzięki czemu można uniknąć myślenia grupowego.
Różnych sposobów myślenia: Ale wtedy również posiadanie różnych sposobów myślenia pomaga podejść do trudnego, orzechowego problemu, który jest tym, co powodują te zakłócenia, w nowy, interesujący i inny sposób. Myślę więc, że im wcześniej uda się wprowadzić różnorodność do organizacji, tym szybciej będzie można ją wprowadzić, myślę tu o różnorodności środowisk, ale także sposobów myślenia. Jest to jednak trudne, ponieważ o wiele wygodniej jest przebywać wśród ludzi, którzy są tacy sami jak my, ale jeśli istnieją różnice, mamy o wiele bogatszą organizację, bogatszą strategię i kulturę.
Przewodnik, jak krok po kroku stać się zaangażowanym liderem:
Myślę, że zaangażowanie to coś, do czego aspiruje każdy lider. To jest tak, jakbym był zaangażowany. Ludzie czują, że wiem o nich i zależy mi na nich. Różnica polega na tym, że w przestrzeni cyfrowej są trzy rzeczy, trzy umiejętności, jak sądzę.
1. Słuchanie na skalę
Po pierwsze, teraz możesz słuchać na skalę. Zamiast słuchać ludzi jeden na jeden, możesz słuchać praktycznie wszystkich, wszystkich swoich pracowników, klientów i partnerów w ekosystemie.
I myślę, że nie chodzi o to, aby dać się przytłoczyć próbując słuchać wszystkiego, ale o to, aby słuchać ludzi, głosów i ich tematów, które pomogą Ci podjąć najlepsze decyzje, najważniejsze decyzje, które są ważne dla Ciebie jako lidera.
Zdaję sobie sprawę, że w przypadku liderów nie jest absolutem, że trzeba słuchać wszystkiego lub robić wszystko. Chodzi o Twoje najważniejsze cele przywódcze. A każdy skuteczny lider dokładnie wie, co chce osiągnąć, co chce, aby osiągnęła jego organizacja, co chcą osiągnąć jego zespoły. Więc słuchanie z celem jest tym, co naprawdę polecam.
2. Dziel się, aby kształtować
Po drugie, masz tak wiele różnych możliwości, aby dzielić się swoimi przemyśleniami. A komunikacja jest kluczową częścią bycia liderem. A więc jest to dzielenie się w celu kształtowania relacji pomiędzy liderem a jego zwolennikami.
Myślę, że kuratorstwo jest zawsze świetnym miejscem, aby zacząć, ale w pewnym momencie chcemy usłyszeć od lidera, o czym myślisz? Ludzie spędzają mnóstwo czasu, próbując dowiedzieć się, czego chce nasz lider? O czym on myśli? Cóż, po prostu spell, że obawy i powiedzieć im dokładnie, co się dzieje.
3. Zaangażuj się, aby przekształcić
A trzecia część jest zaangażowanie na zupełnie innym poziomie. Teraz angażujesz się w celu przekształcenia tej relacji.
Za przykład posłuży mi David Thodey z Telstry. Jedną z pierwszych rzeczy, które zrobił jako nowy CEO, było wejście na ich platformę Yammer i zadanie pytania: "Proszę, napisz 10 najbardziej marnotrawnych procesów i procedur, a my albo się ich pozbędziemy, albo wyjaśnimy, dlaczego je utrzymujemy". W ciągu pierwszej godziny przyszło 700 odpowiedzi. To bardzo duży popyt.
@jasonsbradshaw @Telstra nie jestem pewien, na czym polega problem...poproszę zespół, aby sprawdził, czy są jakieś problemy
- David Thodey (@davidthodey) 17 grudnia 2014 r.
I na jego zasługę, na zasługę jego zespołu wykonawczego, nie odeszli do jakiegoś pokoju. Wrócili do tego postu i zaczęli angażować ludzi w stylu: "O tak, to naprawdę dobry punkt". "To jest dobre, aby pozbyć się", lub "To jest dokładnie to, dlaczego to robimy". I zrobili to wewnątrz tego kanału.
I to dało do zrozumienia, że teraz będziemy brać nasze relacje jako liderzy, jako kadra zarządzająca w tej organizacji i będziemy to odwracać. To właśnie to zaangażowanie, chęć słuchania i dzielenia się, ale przede wszystkim zaangażowanie ludzi na tym poziomie i z takim poziomem przejrzystości, naprawdę zaczęło budować zaufanie pracowników, którego wcześniej, szczerze mówiąc, nie było.
Najczęstsze błędy popełniane przez liderów na portalach społecznościowych:
- Brak interakcji: Myślę, że myślą, iż jest to miejsce, w którym mogą nadawać, a wszystko, co muszą zrobić, to po prostu napisać to, co normalnie napisaliby w e-mailu, a potem odeszli.
- Poleganie na innych: Kiedy czują, że jest to czyjaś praca, praca marketingu lub komunikacji wewnętrznej. To nie jest moje zadanie, aby wyjść tam i faktycznie coś opublikować i zaangażować się w kontakt z ludźmi. To jest zadanie kogoś innego, prawda?
- Nie wystawianie siebie na próbę: I myślę, że to nie jest miejsce, gdzie umieszcza się predefiniowane i przepisane z góry notatki. To jest miejsce, gdzie wnosisz siebie jako lidera. I wystawiasz się trochę na próbę. Za każdym razem, gdy wychodzisz poza biuro i kontaktujesz się z ludźmi w prawdziwym życiu, wystawiasz się na próbę i nie inaczej jest w tym przypadku.
Codzienne nawyki, które liderzy powinni przyjąć w kontaktach cyfrowych i społecznych:
- Słuchaj każdego dnia: Słuchaj tego, co mówią ludzie. Jeśli masz konto na Twitterze, sprawdź, jakie są powiadomienia, o jakich wzmiankach ludzie Cię informują. Co ludzie mówią? Więc jeśli ustawisz swoją politykę słuchania w dobry sposób, to powinno być całkiem łatwe do słuchania.
- Śledź ludzi, na których Ci zależy: Więc na przykład, mam skonfigurować moje konto na Twitterze, aby śledzić około 400 osób i są to 400 osób, które dbam o, marek, lub ich klientów, lub są one po prostu ludzie, którzy przyszedłem do zobaczyć są bardzo pomocne dla mnie w zrozumieniu, co się dzieje. Więc używam mojego strumienia Twitter bardzo strategicznie i jestem stale culling i dodawanie nowych ludzi i usuwanie innych ludzi. To jest najlepszy sposób, mam go ustawić. Inni ludzie mogą chcieć mieć alerty wiadomości ustawione. To może być wokół tematów, to może być cokolwiek, ale znajdź sposoby na spędzenie 15 minut.
- Sprawdź media społecznościowe w czasie przerwy: To, co robi David Thodey z Telstry i to, co robi wiele innych osób. Po prostu biorą do ręki iPada lub telefon i podczas przerwy w pracy lub przy kawie po prostu przeglądają i sprawdzają, jakie są wiodące dyskusje w ich wewnętrznej sieci społecznościowej. Ale to właśnie budowanie tego nawyku sprawia, że słuchanie staje się podstawą wszystkiego, co robisz jako zaangażowany lider.
Społecznościowe doświadczenie Charlene:
- Twitter i LinkedIn: Jestem dość aktywna na Twitterze, ale nie w takim stopniu, jak niektórzy twierdzą. Czasami tygodniami nie piszę ani jednego tweeta, a potem jadę na konferencję i publikuję 20 tweetów. Inną rzeczą, z której korzystam dość często, jest LinkedIn.
- Blogowanie: Odkryłem, że blogowanie jest gorące i zimne, w zależności od fazy tego, nad czym pracuję. Jeśli mam dużo pomysłów, będę się tym dzielił dość często. Innym razem, kiedy jestem bardziej na etapie realizacji pomysłów. Więc ostatnio, pomiędzy przejęciem i innymi rzeczami, nie blogowałem, bardziej pisałem artykuły w innych źródłach, robiłem podcasty, na przykład, aby wydobyć pomysły z książki. Więc napinam się, chodzę tam i z powrotem.
- Dzielę się interesującymi treściami: Ale bardziej niż na czymkolwiek innym, zawsze skupiałem się na upewnieniu się, że treści, które tworzę, są pomocne dla ludzi. Nigdy nie chodziło o to, żeby zdobyć więcej influencerów, więcej followersów czy uzyskać odzew. Zawsze mam na uwadze to, kim jest moja publiczność i jak mogę rozwinąć lepszą relację, aby im pomóc i upewnić się, że rzeczy, które robię, mają wpływ, są pragmatyczne i oferują wartość.