
5 sposobów radzenia sobie z kontrofertą
W sytuacji, gdy brakuje talentów, firmy robią wszystko, co w ich mocy, aby zatrzymać pracowników. Kiedy więc Twój kandydat zamierza złożyć rezygnację, kontrpropozycja ze strony dotychczasowego pracodawcy nie jest wykluczona - w rzeczywistości jest to bardziej powszechne niż kiedykolwiek. Wyższa pensja, lepszy pakiet, zmiana zakresu obowiązków, a nawet awans to tylko niektóre ze sposobów, w jakie organizacje starają się zatrzymać swoich spektakularnych pracowników, co z kolei stawia kandydata w trudnej sytuacji. Zostają czy odchodzą?
Jako rekruterzy, radzenie sobie z tą sytuacją we właściwy sposób jest niezwykle istotne, ponieważ może stanowić różnicę pomiędzy przyjęciem przez kandydata Twojej oferty, a powrotem do tego, co zna. Oto pięć rzeczy, które należy rozważyć w obliczu kontroferty:
1. 1. Wczesne rozpoczęcie tematu
Jeśli Twój kandydat aktywnie poszukuje pracy, ale jest obecnie zatrudniony, upewnij się, że uwzględniłeś możliwość złożenia kontroferty w trakcie procesu selekcji i rozmowy kwalifikacyjnej. Ustal, dlaczego Twój kandydat odchodzi i zapytaj, co by zrobił, gdyby otrzymał kontrofertę. Zawsze warto wiedzieć, co mogłoby skusić kandydata do powrotu do pierwotnej roli. Co więcej, dzięki wczesnemu poruszeniu tej koncepcji, kandydat nie zostanie zaskoczony, jeśli tak się stanie i będzie miał przemyślaną sytuację, zanim zostanie z nią skonfrontowany.
2. Doradzaj w kwestii procesu rezygnacji
Dla wielu kandydatów myśl o rezygnacji może wywoływać niepokój i wyobcowanie. W końcu, o ile urlop ogrodniczy nie jest opcją, pracownik będzie musiał pozostać w swoim miejscu pracy, aby wypracować swoje wypowiedzenie i w zależności od firmy, może to być mniej niż pozytywne doświadczenie. Zapewnienie pewnej ręki w całym procesie rezygnacji może upewnić kandydata o słuszności jego decyzji i powstrzymać go przed wycofaniem się z niej. Rozważ zadawanie pytań takich jak: "Czy Twój menedżer będzie zaskoczony? Jak na to zareaguje?", aby odpowiednio przygotować kandydata.
Dostarczenie wskazówek i trików na temat najlepszych praktyk w zakresie rezygnacji, takich jak to, ile czasu należy poświęcić na wypowiedzenie i jak przekazać wiadomość, może mieć ogromny wpływ nie tylko na relacje, jakie kandydat pozostawia za sobą, ale także na jego entuzjazm i pewność siebie w przyszłości.
3. Przypomnij mu o tym, co jest w ofercie
Jest powód, kandydat przeszedł przez proces ubiegania się, rozmowy kwalifikacyjnej i akceptacji roli - więc przypomnieć im o takich! Podkreśl fantastyczne elementy ich nowej roli, w tym zespół, obowiązki, kultura firmy, potencjał rozwoju kariery, tytuł, biura, lokalizacja, elastyczność i korzyści - cokolwiek przyciągnęło ich do roli w pierwszej kolejności. Często kandydat nie przenosi się dla prostej podwyżki wynagrodzenia - w grę wchodzą inne czynniki, którym ich obecny pracodawca nie jest w stanie przeciwdziałać.
4. Zorganizuj wycieczkę lub dodatkowe spotkania
Jeśli Twój kandydat potrzebuje trochę przypomnienia o tym, co go czeka, współpracuj z klientem, aby zorganizować ostateczną wycieczkę po biurze lub spotkanie. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, poproś nowego pracodawcę, aby pokazał kandydatowi, gdzie będzie siedział, gdzie jest lokalna kawiarnia i z kim będzie pracował, dając mu najlepszą szansę na wizualizację tego, jak może wyglądać jego nowe życie zawodowe. Jeśli zespół organizuje jakieś imprezy towarzyskie w okresie wypowiedzenia kandydata, poproś swojego klienta, aby zaprosił go do siebie, aby mógł poznać zespół poza środowiskiem pracy.
5. Pozostań w bliskim kontakcie
Kandydat zrezygnował z pracy i przepracował tydzień swojego wypowiedzenia bez zamieszania. Nagle, ich kierownik wciąga ich na spotkanie i oferuje lepszy pakiet, wraz z nowym tytułem. Jeśli nie utrzymywałeś stałego kontaktu z kandydatem przez cały proces rekrutacji, może on ulec zmianie. Upewnij się, że kontaktujesz się regularnie za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu lub - w najlepszym przypadku - osobiście. Oznacza to, że możesz utrzymać tempo, a jednocześnie zapewnić, że kandydat zachowa pewność siebie i entuzjazm dla swojej nowej roli. Warto również zakomunikować, że jesteś dostępny przez cały czas, gdyby doszło do sytuacji takiej jak ta powyżej. Powinieneś być pierwszą osobą, do której się zwrócą.