Post

Jak dane pomagają rekruterom osiągać lepsze wyniki

Sponsorowany przez Perengo

"To, co zostaje zmierzone, zostaje ulepszone". - Peter Drucker.

Analiza danych, czyli analityka, umożliwia menedżerom biznesowym i planistom przechwytywanie i interpretowanie dużych zbiorów danych w celu kierowania decyzjami biznesowymi. Prawidłowe wdrożenie technik i narzędzi analitycznych może zwiększyć wydajność biznesową poprzez umieszczenie użytecznych informacji przed decydentami, a tym samym poprawić rentowność.

W obszarze rekrutacji, analityka danych oferuje istotne korzyści dla praktyków HR, takie jak:

  • Szczegółowy przegląd wydajności procesu rekrutacji
  • Analizowanie współczynników konwersji wzdłuż lejka aplikacyjnego
  • Identyfikacja dobrze funkcjonujących profili kandydatów
  • Odkrywanie obszarów wymagających poprawy

Praca ze złożonymi zbiorami danych może być wyzwaniem, szczególnie jeśli nie ma jasnego celu. Fundamentalną koncepcją jest "Garbage In = Garbage Out" lub GIGO: jeśli zebrane dane lub model analityczny są niepoprawne, odzyskane informacje również nie będą miały znaczenia. Będzie to również prowadzić do fałszywych lub żadnych wniosków. Przydatnymi danymi dla kampanii rekrutacyjnych byłyby:

  • Dane: Liczba użytkowników na przestrzeni kilku kroków lejka rekrutacyjnego; czas spędzony na tych krokach; wskaźniki drop-off na tych krokach; itp.
  • Model: Właściwe śledzenie za pomocą atrybucji multi-touch.

To właśnie tego typu istotne dane rekrutacyjne dają rekruterom możliwość przeprowadzenia właściwych analiz, uzyskania lepszego wglądu i podejmowania świadomych decyzji w procesie pozyskiwania talentów.

Analityka rekrutacyjna powinna zawsze dostarczać użytecznych informacji, aby poprawić wyniki kampanii i zoptymalizować procesy rekrutacji i zatrudniania.

Lejek aplikacyjny: problem optymalizacji dla rekruterów

Lejek zakupowy to koncepcja, która jest używana w marketingu od końca XIX wieku. Służy do modelowania różnych etapów interakcji klienta z produktem; proces ten nazywany jest również "podróżą klienta". Został on po raz pierwszy zaproponowany przez Eliasa St. Elmo Lewisa w 1898 roku i przedstawia te etapy po tym, co zostało nazwane modelem "AIDA":

  • Świadomość: Klienci po raz pierwszy dowiadują się o istnieniu produktu
  • Zainteresowanie: Klienci wyrażają wstępne zainteresowanie produktem
  • Pożądanie: klienci aktywnie chcą kupić produkt
  • Działanie: Klienci w końcu podejmują działanie i nabywają produkt

Lejek zazwyczaj składa się z trzech sekcji: góra, środek, dół. Kształt lejka w tym modelu wynika z faktu, że często na każdym etapie - od góry do dołu - występuje spadek od świadomości do działania, ponieważ nie każdy klient będzie zainteresowany. Następnie kolejny zestaw tychże nie rozwinie chęci zakupu. Wreszcie jeszcze inna grupa klientów odpadnie przed zakupem produktu. W dziedzinie rekrutacji istnieje lejek aplikacyjny (lub rekrutacyjny), który opisuje podróż kandydata przez proces zatrudniania w pięciu etapach:

Każdy z tych etapów ma odpowiednie metryki związane z różnymi wskaźnikami drop-off lub churn pomiędzy etapami, takimi jak odwiedzający do aplikantów, aplikacje do rozmów kwalifikacyjnych, rozmowy kwalifikacyjne do ofert i oferty do zatrudnionych.

Podobnie jak w przypadku innych lejków, ważną kwestią podczas pracy przez lejek aplikacyjny jest to, że tarcie musi być zminimalizowane pomiędzy etapami. Tarcie to wszystko, co powstrzymuje użytkownika przed postępem w procesie aplikacji:

  • Problemy z pozyskiwaniem pracowników
  • Strony internetowe z kiepskim brandingiem
  • Problemy z użytecznością
  • Nieefektywny proces zatrudniania
  • Nieatrakcyjne oferty

Zarówno doświadczenie użytkownika (UX), jak i doświadczenie kandydata muszą być usprawnione i zoptymalizowane, aby zwiększyć efektywność. Celem działu HR jest osiągnięcie celów rekrutacyjnych przy możliwie najlepszym ROI. Jest to możliwe dzięki pozyskaniu odpowiedniej liczby pracowników poprzez zoptymalizowany lejek rekrutacyjny z obniżonym wskaźnikiem porzuceń. Innymi słowy: poprzez zatrudnianie odpowiedniej liczby wykwalifikowanych kandydatów, co wpływa na poprawę kosztów i optymalizację procesu rekrutacji.

Twarde dane informują o podejmowaniu decyzji

Przydatna analityka rekrutacyjna wymaga odpowiedniego zbierania danych, lejka aplikacyjnego o logicznym przebiegu i zoptymalizowanych etapach, a także skupienia się na właściwych liczbach. Nie wszystkie metryki są tak samo wartościowe, a niektóre z nich mogą nawet wprowadzać w błąd. Organizacje muszą skupić się na danych, które pozwolą im podejmować lepsze decyzje i poprawiać ROI.

Odpowiednie narzędzia mogą pomóc w zarządzaniu danymi. Platforma programmatic rekrutacji pomaga analizować dane w celu wdrożenia lepszych decyzji zakupowych. Te spostrzeżenia są wykorzystywane do optymalizacji ogłoszeń o pracę dla najlepiej działających rekrutacji mix kanałów dla danej organizacji.

Następujące metryki mogą pomóc w poprawie wyników:

  • Wolumen kandydatów: Liczba wnioskodawców wchodzących w etapy top-of-funnel. To będzie informować o skuteczności strony internetowej aplikacji, branding, i inicjatyw sourcingowych.
  • Wolumen kandydatów na etap: Obserwacja liczby kandydatów przypadających na poszczególne etapy pomoże zidentyfikować ewentualne punkty tarcia i możliwości optymalizacji całego procesu.
  • Wolumen zatrudnionych: Ilość zatrudnionych osób rozpoczynających pracę. Ostatecznym celem procesu rekrutacji jest osiągnięcie optymalnego wolumenu zatrudnień z wysokim wskaźnikiem retencji.
  • Cost per Lead (CPL): Koszt, jaki ponosi osoba poszukująca pracy, która trafia do lejka aplikacyjnego.
  • Koszt na kandydata (CPA): Koszt wykonania przez osobę poszukującą pracy jakiejś akcji w ramach lejka aplikacyjnego (np. przesłanie danych kontaktowych, przesłanie danych do prześwietlenia, itp.)
  • Koszt zatrudnienia (Cost per Hire - CPH): Zdefiniowany jako suma wszystkich kosztów rekrutacji (wewnętrznych i zewnętrznych), podzielona przez całkowitą liczbę zatrudnień w danym okresie. Koszty wewnętrzne to wszystkie koszty związane z procesem rekrutacji wewnątrz firmy (pracownicy HR, organizacja, kapitał), natomiast koszty zewnętrzne to wszystkie wydatki związane z zewnętrznymi dostawcami zaangażowanymi w rekrutację.
  • Lifetime Value (LTV): Ta metryka jest specyficzna dla każdego biznesu, ponieważ każda organizacja ma swoją definicję jakości zatrudnienia. Jednak niektóre pomiary są stale używane, takie jak poziomy wydajności, czas do produktywności nowego pracownika i wskaźniki retencji, między innymi.

Dzięki dokładnemu śledzeniu i optymalizacji tych wskaźników, proces rekrutacji będzie stale doskonalony, pomagając organizacjom w osiąganiu ich celów biznesowych.

Podsumowując: Analityka rekrutacji to przewaga konkurencyjna

Specjaliści HR muszą mieć dogłębne zrozumienie celów biznesowych swojej organizacji. To pozwoli im zdefiniować swój lejek aplikacyjny i zoptymalizować proces rekrutacji jako całość. Wybór platformy rekrutacyjnej z prawdziwym programmatic możliwości rekrutacji i koncentruje się na potrzebach rekruterów (a nie potrzeby wydawców) może dać organizacjom głębsze zrozumienie danych w całym lejku aplikacji. Uzyskane w ten sposób spostrzeżenia mogą pomóc w osiągnięciu celów rekrutacyjnych przy jednoczesnej poprawie wyników finansowych.

O autorze: Mike Kofi Okyere jest założycielem i dyrektorem generalnym Perengo, platformy programmatic recruitment dla świadomych swojej wydajności rekruterów pracujących dla firm o wysokim wzroście i firm z listy Fortune 1000. Mike wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie w świecie e-commerce i adtech do ulepszania świata rekrutacji poprzez algorytmy i uczenie maszynowe. Wcześniej pracował jako szef działu reklamy efektywnościowej w firmie AdMob (SEA/AU NZ), przed jej przejęciem przez Google w 2010 roku. W Google kierował strategią i realizacją mobilnej reklamy displayowej jako szef reklamy mobilnej w Australii/Nowej Zelandii, a następnie szef mobilnej reklamy displayowej w Google Asia. Śledź Mike'a na jego blogu HR Technologist na Medium.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email