Post

Upadek trendu otwartego biura

W tym artykule nie chodzi tylko o ocenę wpływu otwartych biur na morale pracowników, produktywność i komunikację.

Bo choć prawie trzy czwarte firm w USA ma otwarte biura, a liderzy branży, tacy jak Facebook, uznali ten trend za utopię współpracy, solidne badania przeprowadzone przez wiarygodne źródła, takie jak Harvard Business School, przedstawiły bardzo mocne argumenty przemawiające za odejściem od tej koncepcji.

Przesłanie zostało już odebrane głośno i wyraźnie. Otwarte biura w ich obecnym kształcie nie działają.

Twarde dane, takie jak przypadek otwartego biura w Australii, które doprowadziło do zachorowania 10% pracowników na gruźlicę, są wystarczającym dowodem na to, że oszczędności w zakresie przestrzeni są znacznie większe niż liczba dni chorobowych, spadek wydajności i całkowite niezadowolenie pracowników.

Podczas gdy niektóre firmy uważają, że mogą uciec od spartaczonej kopii otwartego biura, skupiając się na natychmiastowych cięciach kosztów, inne nadal podpisują się pod przekonaniem, że otwarte biura zrobione dobrze DZIAŁAJĄ.

Dowód leży w historii.

A co najważniejsze, otwarte biura marek, które często trafiają na listy "Najlepszych miejsc pracy na świecie", różnią się zasadniczo od twardych podłóg, niechlujnego, hałaśliwego krajobrazu, który stał się definicją otwartego biura wXXI wieku.

Co złe kopie otwartych biur robią z pracownikami?

Elizabeth Von Lehe, jest dyrektorem ds. strategii i projektowania koncepcyjnego w Icrave. Według jej doświadczonego oka, większości otwartych biur brakuje podstawowych funkcji, które mogą wesprzeć podróż do nieograniczonej współpracy przy odpowiednich ustępstwach na rzecz prywatności i produktywności.

Ethan Bernstein i Stephen Turban, pionierzy badań empirycznych nad otwartymi biurami prowadzonych przez Harvard odkryli, że przejście na otwarty design zredukowało komunikację osobistą o 72%. Odpowiednio, wykorzystanie poczty elektronicznej wzrosło o 56%, a komunikatorów internetowych o 67%. Można to w dużej mierze przypisać faktowi, że ludzie nie są pszczołami i nie można ich porównać do owadów, które muszą przebywać razem, aby rozwijać swoją pulę inteligencji społecznej. Mamy zdefiniowane poczucie własnego ja i nawet najbardziej ekstrawertyczni ludzie potrzebują spokojnego czasu, aby się skupić i zadbać o swoje osobiste potrzeby.

W otwartych przestrzeniach biurowych ze wspólnymi biurkami, dzwoniącymi telefonami i przymusem podsłuchiwania prywatnych rozmów, ludzie stają się przytłoczeni i wyłączają bezpośrednią komunikację, aby zachować zdrowy rozsądek i produktywność.

Bezosobowe kanały, takie jak e-maile, które nie wymagają aktywnego zaangażowania, stają się preferowanymi kanałami korespondencji. Nic dziwnego, skoro wyniki badań przeprowadzonych przez Stegmeier Consulting Group pokazują, że dźwiękowe i wizualne czynniki rozpraszające oraz brak prywatności to cztery największe zmartwienia pracowników biur otwartych.

Źródło: State of the Open Office Research Study (Stegmeier)

William Belk rzucił światło na jeszcze jeden aspekt katastrofy otwartego biura. Odkrył on, że osoby osiągające wysokie wyniki, które podejmują się rozwiązywania problemów, są najbardziej dotknięte, gdy firmy decydują się na pozbycie się prywatnych przestrzeni i zamiast tego opowiadają się za hot-deskingiem.

Podczas gdy otwarte biura z pewnością nie zrodziły seksizmu w miejscu pracy, nieświadomie utrwalają niedopuszczalne zachowania.

Bloger Medium Amar Singh elokwentnie podsumowuje dialog na temat źle zaprojektowanych otwartych przestrzeni biurowych. Sprawiają one, że rozproszenie uwagi staje się nieuniknione, co nawet w erze przygnębiających boksów było zawsze wyborem, nad którym pracownicy mieli pewien stopień kontroli.

Powrót otwartych biur do lepszych czasów:

Otwarte biuro nie jest martwe - jeszcze.

Na całym świecie istnieją bowiem przykłady świetnego wzornictwa i elastyczności, które podtrzymują ducha pracy Wrighta.

Facebook jest sztandarowym przykładem sukcesu otwartego biura. Ale jeśli naprawdę zagłębić się w to, co sprawia, że siedziba Facebooka w Menlo Park jest tak samo atrakcyjna, można natknąć się na idee, które wzmacniają potrzebę zrównoważenia współpracy i prywatności.

  1. Po pierwsze i najważniejsze, historia otwartego biura w Facebooku nie kończy się na wspólnych biurkach. Są tam sale konferencyjne i przytulne, prywatne przestrzenie, w których ludzie mogą się skupić na zadaniach wymagających uwagi. Takie są zalecenia prawie wszystkich architektów, którzy popierają koncepcję otwartego biura.
  2. Mark Zuckerberg postępuje zgodnie z tym, co mówi. Jest on tylko kolejnym białym biurkiem w otwartym biurze Facebooka i jest to niezwykle ważne, jeśli pracownicy mają przyjąć otwartą przestrzeń biurową jako ulepszenie, które będzie działać na ich korzyść, a nie jako cięcie kosztów dokonane przez kierownictwo.
  3. Kreatywność i cel są wbudowane w DNA siedziby głównej Facebooka. Odważne kolory, dziwaczne meble i ciche powtarzanie celu firmy pozycjonują otwarte biuro jako miejsce dla innowacji, które jest zakorzenione we wspólnym pragnieniu, aby Facebook stał się najlepszym portalem społecznościowym na świecie.
  4. Ogród na dachu, prysznice oraz ergonomiczne biurka i krzesła stawiają zdrowie na pierwszym miejscu, ponad wszelką wątpliwość.

Nie każda firma dysponuje jednak budżetem na miarę Facebooka! Dlatego Gensler przedstawia najważniejsze cechy wysoce efektywnej otwartej przestrzeni biurowej.

  • Wybór jest ważny
  • Minimalizacja rozproszenia uwagi jest kolejną cechą nienegocjowalną
  • Wreszcie, dostęp jest najlepszym uzupełnieniem otwartego biura.

Przejście na otwarty krajobraz powinno nastąpić wtedy, gdy prawdziwą motywacją jest współpraca, a kierownictwo jest gotowe do realizacji przemyślanego projektu, który ceni prywatność, elastyczność i możliwość działania.

O autorze: Norberts Erts jest współzałożycielem firmy CakeHR produkującej oprogramowanie HR, które usprawnia zarządzanie frekwencją i wydajnością dla klientów na całym świecie. Uważnie przygląda się HR, marketingowi, biznesowi, finansom, nauce, technologii i powiązaniom między nimi.

Podziel się tym wpisem:

Udostępnij na LinkedInUdostępnij na TwitterzePodziel się na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email