Post

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

W ostatnich sesji przygotowawczych wywiadów z moimi klientami, większość pytań pojawiły się wokół obsługi pytań z panelu. Jak omówiliśmy obawy, zebrałem spostrzeżenia na temat tego, co pomogło moim klientom i co hojnie podzielili się ze mną po pomyślnym poruszaniu się po rozmowach panelowych. Oto najważniejsze spostrzeżenia z naszej wspólnej historii:

Zrozumieć cel rozmowy panelowej:

  • Są one uważane za efektywne czasowo, pozwalając pracodawcom ustalić, jak kandydat współdziała z różnymi osobami, zwłaszcza gdy stanowisko podlega wielu przełożonym i/lub odnosi się do różnych obszarów funkcjonalnych w organizacji.
  • Są one również postrzegane jako dostarczające wiarygodnych informacji, ponieważ przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu brane są pod uwagę różne opinie i poglądy.
  • Niejednokrotnie są one uważane za bardziej rygorystyczne, bardziej sprawiedliwe kulturowo i bardziej szczegółowe, ponieważ kandydat musi zmierzyć się z pytaniami zadawanymi przez ekspertów z różnych części organizacji, co odzwierciedla zróżnicowane zainteresowania każdego z członków panelu.
  • Istnieje istotna różnica pomiędzy procesem wywiadu panelowego a procesem wywiadu grupowego. W szczególności, wywiady grupowe mogą być prowadzone przez swoich potencjalnych podwładnych, aby szukać dopasowania stylu nadzoru.

Jak więc się przygotujesz?

Kto jest w panelu?

  • Zbadaj funkcje stanowiska pracy w odniesieniu do ogólnej misji organizacji i konkretnie Twojej roli. Wykorzystaj LinkedIn, schemat organizacyjny, sieci kontaktów, a nawet kontakt z działem HR, aby zadać pytania dotyczące członków panelu.
  • Zrozum, w jaki sposób Twoja rola usprawni pracę danego panelisty, przeprowadzając badania na temat tego, w jaki sposób to, co zrobisz, pomoże tej osobie zabłysnąć bardziej w swojej funkcji. Zidentyfikuj na podstawie opisu stanowiska, jak ściśle Twoja rola będzie się krzyżować z funkcją tej osoby. Konkretnie, przygotuj się, zamieniając się miejscami z rolą tej osoby - gdybyś miał spojrzeć na swoją przyszłą rolę przez inną parę soczewek, co byś zobaczył?
  • Przygotuj ciekawe historie, które mają wspólne elementy, aby odnieść się do kwestii wspólnych dla wszystkich obszarów funkcjonalnych, jak również, które mogą odnosić się do konkretnych kwestii z laserowym naciskiem na ten konkretny dział.

Budowanie relacji:

  • Zbadaj profile poprzez LinkedIn/ schemat organizacyjny/Bios przed rozmową kwalifikacyjną. Wybierz szczegół, który może być interesujący, aby podnieść w swoim wprowadzeniu, jak to właściwe.
  • Zaangażuj się w rozmowę z KAŻDYM członkiem panelu, podczas fazy przedstawiania się. Nawiąż kontakt wzrokowy, wypowiedz ich imię na głos i powtórz krótko ich rolę funkcjonalną; spraw, aby to wprowadzenie liczyło się bez pośpiechu - skoncentruj się całkowicie na tej jednej osobie przed powitaniem następnej.
  • Zanim rozpocznie się rozmowa i ludzie usiądą, zapisz ich imiona zgodnie z miejscem, w którym siedzą (założeniem jest tutaj, że poprosiłeś o pozwolenie na robienie notatek w trakcie rozmowy) - wzmacnia to Twoją pamięć i pozwala Ci używać ich imion w trakcie procesu rozmowy.

Odpowiadanie na pytania:

  • OPOWIADAJ HISTORIĘ - wyzwanie-działanie-rezultat-PODŁĄCZ do wyników pracy na danym stanowisku.
  • Nawiąż kontakt wzrokowy najpierw z osobą, która zadaje Ci pytanie, a następnie włączaj innych do swojej odpowiedzi, skanując twarze, zanim powrócisz do osoby, która zadała pytanie.
  • Podczas udzielania odpowiedzi używaj imion osób - pozwoli Ci to uhonorować osobę, która zadała pytanie. Pamiętaj, aby Twoja odpowiedź odnosiła się do różnych ról organizacyjnych. Bardzo ważne jest, aby Twoja odpowiedź była dostosowana do obszaru zainteresowań panelisty. Weź pod uwagę perspektywę panelisty, który zadał Ci pytanie.
  • Odnieś pytanie do innego pytania zadanego wcześniej przez innego panelistę. Przykład - "Cieszę się, że mogę rozwinąć moją wcześniejszą odpowiedź na pytanie Ruth dotyczące...". Ta strategia pozwala na wzmocnienie mocnych elementów poprzedniej odpowiedzi, pokazuje umiejętności aktywnego słuchania i wciąga wszystkich uczestników do rozmowy, aby słuchali Cię z uwagą.
  • Czasami paneliści mogą pracować na podstawie listy wspólnych lub standardowych pytań - kluczem jest zebranie wspólnych wątków z odpowiedzi, tak aby wykazać spójność wszystkich odpowiedzi.

Znaczna część przygotowań jest taka sama jak w przypadku rozmów jeden na jeden:

  • Badania - zawsze krytyczne
  • Gwiezdne opowiadanie historii - angażuje ludzi i sprawia, że są ciekawi Twojej osoby
  • Aktywne słuchanie - zachęca do dialogu
  • Zadawanie sensownych pytań - świadczy o zainteresowaniu i wysokim poziomie przygotowania
  • Pytając o pracę - pomagasz zostawić sobie możliwość odniesienia się do obaw - zadaj to pytanie - czy mają obawy w tym momencie rozmowy?
  • Uprzejma kontynuacja - spersonalizuj swoje komentarze do KAŻDEGO panelisty - odnieś się do jego obszaru zainteresowań/funkcji i spraw, aby Twoje podziękowania były adekwatne do jego roli

Moja opinia na ten temat - jesteś w doskonałym punkcie, ponieważ ten proces jest okazją do uzyskania "widoku z helikoptera" na kulturę organizacyjną i dynamikę. Jest to doskonała okazja, aby stworzyć widoczność i wiarygodność na poziomie makro. Dlaczego nie cieszyć się tym procesem?

Jakie są Twoje doświadczenia z wywiadami panelowymi? Daj nam znać w komentarzach poniżej!