Post

Jak uniknąć typowych błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Osoby poszukujące pracy nie są jedynymi, którzy starają się zrobić wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Menedżerowie zatrudniający i rekruterzy są również na celowniku, a Ty, nie zdając sobie z tego sprawy, możesz odrzucać utalentowanych kandydatów.

Czy zauważyłeś, że ludzie odrzucają oferty pracy lub drugie rozmowy kwalifikacyjne? Być może popełniasz jakieś bardzo możliwe do uniknięcia błędy wywiadu. To może nie wydawać się wielka sprawa, ale w rzeczywistości może zaszkodzić swojej marki pracodawcy, i wpłynąć na dolną linię: 69 procent kandydatów są mniej prawdopodobne, aby kupić od marki, jeśli mają złe doświadczenia z rozmowy kwalifikacyjnej.

Jeśli więc masz problemy z obsadzeniem stanowisk, poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad etykietą rozmowy kwalifikacyjnej. Czy możesz wprowadzić kilka prostych zmian?

Oto osiem błędów popełnianych przez menedżerów podczas rozmów kwalifikacyjnych.

1. Brak punktualności

Bycie na czas na rozmowie kwalifikacyjnej to zasada numer jeden dla kandydatów, ale menedżerowie często zostawiają zdenerwowanego kandydata siedzącego w holu, podczas gdy oni odpowiadają na kilka dodatkowych e-maili. Ujmijmy to prosto: nie pozwól kandydatom czekać. W porządku, różne rzeczy się zdarzają, a jeśli jest kryzys, ludzie często to rozumieją, ale nie rób z tego nawyku. Rozmowa kwalifikacyjna powinna rozpocząć się o czasie, za każdym razem.

"Kiedy mówimy o employer brandingu, często zaczyna się to od tego typu doświadczeń" - mówi Shawn D'Souza, menedżer ds. pozyskiwania talentów w Toronto. "Nie zapominaj, że osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną również stara się zdecydować, czy chce pracować w Twojej firmie, więc jeśli menedżer zatrudniający pojawi się późno, może to naprawdę stworzyć negatywne wrażenie" - mówi.

2. Nie zwracanie uwagi

Tak, Twoja lista rzeczy do zrobienia ma dwie strony, ale kiedy jesteś w pokoju rozmów, to właśnie na niej powinieneś się skupić. Sprawdzanie tekstów i e-maili jest niewiarygodnie niegrzeczne i może przerwać tok myślenia kandydata. Utrudnia to również wychwycenie subtelnych, ale ważnych wskazówek, które mogą pomóc Ci dowiedzieć się, czy kandydat jest dobrym wyborem dla Twojej organizacji.

"Czy spodobałoby Ci się, gdyby ktoś zaczął patrzeć na swój telefon, kiedy Ty jesteś w trakcie mówienia czegoś? Prawdopodobnie nie, więc upewnij się, że nie traktujesz kandydatów w ten sam sposób. Pamiętaj, że wszystko, co robisz, odzwierciedla markę" - mówi D'Souza.

3. Nierealistyczne oczekiwania

Jednym z największych błędów, jakie możesz popełnić, starając się obsadzić stanowisko, jest zawarcie w ogłoszeniu nierealistycznych wymagań: cztery stopnie naukowe, 10 lat doświadczenia, biegła znajomość trzech języków. Ale można również przynieść tego rodzaju oczekiwania do rozmowy kwalifikacyjnej. Dobrze jest mieć standardy, ale powinieneś być realistą i dać każdemu szansę.

4. Niezrozumienie roli

Jeśli nie napisałeś opisu stanowiska pracy, powinieneś wiedzieć, co jest tam wymienione. Co ważniejsze, powinieneś znać szczegóły dotyczące tego, czego dana rola wymaga (na co dzień) i jak będzie pasować do Twojego zespołu. Dwuznaczność w jakikolwiek sposób jest główną czerwoną flagą dla wielu kandydatów - pamiętaj, że oni również próbują zrozumieć, czy jest to dobre dopasowanie dla nich.

"W ten sam sposób, w jaki oczekujesz od kandydata, że przyjdzie przygotowany i zbada Twoją firmę, powinieneś być dobrze poinformowany o roli. Rozmówca powinien odejść z chęcią pracy w Twojej firmie, a to może nastąpić tylko wtedy, gdy będzie miał jasny obraz tego, jak wygląda codzienność i jak wpasuje się w ogólną strukturę" - mówi D'Souza.

5. Zadawanie "dziwacznych" pytań

To może być wiele rzeczy. Może polegać na nieprzystosowaniu pytań do konkretnego stanowiska (pytanie o przykłady pracy zespołowej w przeszłości ma sens w przypadku kierownika, ale nie kierowcy ciężarówki). Może to również oznaczać zadawanie dziwnych pytań. Tak, to może dać ci poczucie charakteru danej osoby, ale jeśli nie jesteś ostrożny, możesz również wypaść jako nieprofesjonalny.

"Nie wątpię, że fajnie jest zapytać osobę, czy wolałaby walczyć z jedną kaczką wielkości konia, czy ze 100 końmi wielkości kaczki, ale myślę, że dyskusyjne jest, jak cenna jest ta odpowiedź dla twojej decyzji o zatrudnieniu" - mówi D'Souza.

6. Nieprzygotowanie

Nie ma nic gorszego dla osoby poszukującej pracy niż menedżer, który siada przed nią i przyznaje, że nie przejrzał jej CV. Może to być złym sygnałem dla osoby poszukującej pracy o Tobie i firmie, ale może również utrudnić proces rekrutacji.

"Ponownie, chodzi o to, aby być przygotowanym. Im więcej czasu poświęcisz na zapoznanie się z kwalifikacjami i tłem kandydata, tym lepsza będzie rozmowa i tym łatwiej będzie określić, czy kandydat pasuje do Twojej firmy" - mówi D'Souza.

7. Bycie zbyt surowym

Zatrudnianie to poważna sprawa, ale kandydat nie jest na procesie. Uśmiech i trochę stosownego do pracy humoru może przełamać lody i nadać ton miejscu pracy - co jest szczególnie ważne, gdy kandydat jest w biurze po raz pierwszy.

"W końcu, rozmowa kwalifikacyjna jest naprawdę tylko rozmową. Chcesz, aby ludzie byli zrelaksowani i szczerzy, więc pamiętaj, aby była ona przyjazna" - mówi D'Souza.

8. Zapominanie o byciu uprzejmym

To może wydawać się oczywiste, ale zaskakująco często zdarza się, że kierownik ds. rekrutacji zadaje pytania tak, jakby rozmowa kwalifikacyjna była przesłuchaniem. To może sprawić, że kandydaci się zaciskają - co oznacza, że możesz przegapić supergwiazdę.

Chociaż te błędy wywiadu są najczęstsze, istnieją inne, które są znacznie bardziej poważne. Ageizm, seksizm, rasizm i wszystkie inne nikczemne izmy, które są zakazane przez prawo, mogą wrobić się w nasze psychiki bez stałej czujności. Pamiętaj, aby do każdej rozmowy kwalifikacyjnej przystępować z otwartym umysłem.